VIDEOPIRMIZRĀDE | STRAVINSKIS, ADAMSS, PROKOFJEVS

VIDEOPIRMIZRĀDE | STRAVINSKIS, ADAMSS, PROKOFJEVS

Tiešraides sākums: 18. oktobris plkst. 18:00 (EET)

Cikla pirmajam koncertvakaram, kas klausītājus Dzintaru koncertzāles Mazajā zālē pulcēja 21. augustā dots apakšnosaukums “Stravinskis, Adamss, Prokofjevs”. Eksperiments un pozitīva stūrgalvība – krustpunkti, kas zibšņo šī vakara skaņražu partitūrās.

20. gadsimta baleta un orķestra krāsu revolucionārs Igors Stravinskis 1923. gadā publiku šokēja  ar negaidītu radošu salto. Nelabvēļi steidza skaņradim pārmest neapdomīgu novēršanos no grodi izkoptā krievu neo-primitīvisma stila, krītot „18. gadsmta manierisma bezgaumībās“. Taču vien ar laika distanci kritiķi aptvēra komponista radošos nodomus. Bija atšķirta jauna lappaspuse mūzikas evolūcijas procesā, proti - neoklasicisms, bet Stravinska Pūšaminstrumentu oktets jaunajai mūzikas valodai kalpoja par sava veida etalonu. Skaņdarbu Dzintaru  publikas priekšā cēla flautiste Ilona Meija, klarnetists Mārtiņš Circenis, fagotisti Jānis Semjonovs un Elza Ozola, trompetisti Jenss Emīls Holms un Edgars Švembergs, kā arī trombonisti Lauris Zvejnieks un Artūrs Bērziņš. Pie diriģenta pults - Jānis Stafeckis.

Arī otrs 20. gadsimta mūzikas “milzis” - Sergejs Prokofjevs savu skaņraža spalvu it bieži pieskaņoja dejas ritmiem un ķermeņu valodas plastikai. Intriģējošs šajā ziņā ir Sinfonietta Rīga koncertvakara programmā iekļautais Kvintets solminorā. Muzikoloģe Inga Žilinska, raksturojot skaņdarbu, teic: “Sergeja Prokofjeva eksperiments sacerēt mūziku ceļojošai cirka trupai kā spējš ideju vilnis pārauga darba pasūtītāja Serža Kusevicka ieceres, un jaunradītā, robusti grebtā partitūra izrādījās nederīga baletam, taču ārkārtīgi nozīmīga Prokofjeva stila meklējumos.” Atskaņojumā piedalījās vijolniece Agnese Kanniņa, altists Ivars Brīnums, kontrabasists Viktors Stankevičs, obojists Pēteris Endzelis un klarnetists Mārtiņš Circenis.

Trešais šī vakara skaņdarbs pieder joprojām aktīvajam amerikāņu ideju sintezētājam Džonam Adamsam. Pasaulslavenā Kronos kvarteta pasūtījumā Adamss 1994. gadā sarakstīja John's Book of Alleged Dances. Sinfonietta Rīga kvartetā pulcējās vijolniece un orķestra koncertmeistare Marta Spārniņa, vijolniece

Liene Neija-Kalniņa, altists Ivars Brīnums, čellists Kārlis Klotiņš.

 

Koncertcikla videoieraksts tapis ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu. Koncertu skaņu ierakstu veica Latvijas Radio 3 “Klasika”. 

Dalies