Sinfonietta Rīga un Jērgs Vidmanis atklās vācu romantisma mūzikas šedevrus

Piektdien, 10. martā Lielajā ģildē kamerorķestris Sinfonietta Rīga koncertā “Mendelszons, Vidmanis un Vēbers” aicina tikties ar vienu no ievērojamākajiem Eiropas mūsdienu mūziķiem - harizmātisko klarnetistu, diriģentu un komponistu Jērgu Vidmanu (Jörg Widmann). Koncertā dzirdēsim izcilāko agrīnā vācu romantisma dižgaru - Kārļa Marijas fon Vēbera  un Fēliksa Mendelszona opusus, kā arī Jērga Vidmaņa 21. gadsimtā tapušo muzikālo noveļu ciklu Freie Stücke.

 

            Koncerta programmā ietvertie skaņdarbi hronoloģiski aptver turpat 200 gadu ilgu periodu - no agrīnā vācu romantisma dižgaru Mendelszona un Vēbera izsmalcinātajiem sacerējumiem, līdz pat 21. gadsimtā tapušajām Jērga Vidmaņa kompozīcijām, ko recenzenti raksturo ar vārdiem "mūzika par mūziku"

            Lielajā ģildē Jērga Vidmaņa izcilo klarnetes spēli dzirdēsim vācu romantisma "tēva" Kārļa Marijas fon Vēbera jutekliski sapņainajā Concertino. Skaņdarba poētiskais lirisms spējis aizgrābt ne vienu vien mūzikas klausītāju paaudzi.

            Fēliksa Mendelszona-Bartoldi Pirmā simfonija, kas Sinfonietta Rīga lasījumā izskanēs koncertā Lielajā ģildē un kam netrūkst jauneklīgas pārgalvības un līksmes, veltīta viņa māsai, topošajai pianistei un komponistei Fanijai Mendelszonei, viņas 19. gadu jubilejā.

                        Līdztekus vācu romantisma klasikai, Sinfonietta Rīga atskaņos arī vienu no daudzajiem Jērga Vidmaņa dzirkstošas muzikalitātes piesātinātajiem sacerējumiem. Tas ir 2002. gadā tapušais 10 muzikālo noveļu cikls Freie Stücke.

Foto: Marco Borggreve ©            

           Jērgs Vidmans ir dzimis Minhenē, absolvējis Minhenes Mūzikas un teātra augstskolu kā arī Džuljārda Mūzikas skolu Ņujorkā. Vidmanis ir pazīstams ne vien kā spožs klarnetes spēles virtuozs, kuram savus skaņdarbus velta ievērojamākie mūsdienu komponisti, tādi kā Heincs Holigers un Volfgangs Rīms, bet ir spējis iemantot apbrīnojami erudīta komponista slavu, kam raksturīgs spilgts jaunatklājēja un eksperimentētāja gars. Vidmaņa simfoniskos darbus iestudējuši dižākie 21. gadsimta diriģenti - Pjērs Bulēzs, Kristians Tīlemans, Daniels Barenboims, Pāvo Jervi, Saimons Retls, Mariss Jansons un Andris Nelsons  kopā ar tādiem pasaulslaveniem orķestriem kā Vīnes, Berlīnes  un Ņujorkas filharmoniķi, Orchestre de Paris u. c. Viņa operas ir uzvestas Bavārijas Valsts operā un Parīzes Bastīlijas operā, kā rezidējošais mūziķis Vidmanis sadarbojies ar Vienna Konzerthaus, Frankfurtes Alte Oper un Ņujorkas Carnegie Hall, bet kā kaislīgs kamermūziķis viņš uz vienas skatuves ir kāpis kopā ar tādiem neapšaubāmiem klasiskās mūzikas spīdekļiem kā pianistiem Danielu Barenboimu un Mitsuko Učidu, vai Hāgena un Artemis kvartetiem. Vidmaņa daudzšķautņainā talanta īpašo izcilību apstiprina arī plašā atzinība un neskaitāmie apbalvojumi – Arnolda Šēnberga balva, Ernsta fon Zīmena balva kompozīcijā, kā arī Klaudio Abado balva, ko 2006. gada viņam pasniedza Berlīnes filharmoniķu akadēmija un daudzas citas.

            Šobrīd Jērgs Vidmanis turpina strādāt pie jaunas partitūras, kuras pasūtītāji ir Bostonas Simfoniskais orķestris un Leipcigas Gewandhaus orķestris (abus kolektīvus vada latviesu diriģents Andris Nelsons), kā arī aktīvi koncertē visā pasaulē.

            Hamburgas jaunās Elbas filharmonijas 2017. gada pavasara sezonā Jerga Vidmaņa vārds atklājas sešas reizes – gan viņa skaņdarbu atskaņojumos, gan koncertos, kuros Vidmanis turpina žilbināt publiku ar klarnetes spēli. Filharmonijas atklāšanas festivāla ietvaros notika Vidmaņa oratorijas “Šķirsts” pirmatskaņojums ar Hamburgas Filhamonijas orķestri un Kentu Nagano pie diriģenta pults. Šajā atskaņojumā piedalījās arī ievērojamā latviešu ērģelniece Iveta Apkalna.

            Būtisks notikums visai klasiskās mūzikas pasaulei ir arhitekta Frenka Gerija projektētās Pjēra Bulēza koncertzāles atklāšana Berlīnē šī gada 4. martā,  un arī šajā svarīgajā notikumā neiztika bez Jerga Vidmaņa dalības. Pēc jaunās Barenboima-Saīda mūzikas akadēmijas (kurā ietilpst Bulēza koncertzāle) vadītāja Daniela Barenboima personiska aicinājuma, Vidmans jaunajā mācību iestādē ieņems kompozīcijas profesora amatu. Savukārt koncertzāles atklāšanas nedēļas ietvaros, 6. martā, īsi pirms došanās uz Rīgu, Jērgs Vidmanis publikas priekšā uzstājās ar lekciju “Skaistie mirkļi: Pagātnes un tagadnes muzikālie notikumi”, iedvesmojoties no Teodora Adorno 1965. gada esejas “Mūzikas mirkļi”.

Biļetes pieejamas "Biļešu paradīzes" kasēs un internetā.

            Koncerts notiek sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā.

  • News photo
  • News photo

Dalies